Sponser man bloggere?

Jeg har en stund tenkt på hva egentlig sponsing innebærer, og hvem er det som kan bli sponset?

Blogging er en kanal som har kommet opp for fulle mugger de siste årene, hvor bloggere/influencere tjener fett på partnere fra næringslivet som ønsker å nå gitte målgrupper. Jeg leste en artikkel i kampanje.com om at bloggere selger spons og reklame for nesten 300 millioner i året(good for you, girl(og boy)!) Men det ga meg ytterligere noe å tenke på om hva egentlig sponsing er?!

Sponsing er en form for kommunikasjon med så mye mer enn bare å promotere produkter. (Før jeg fortsetter så vil jeg understreke at jeg ikke leser blogger noe særlig, men har fått med meg de mest profilerte. Så om det skulle forekomme noe faktafeil/refleksjonsfeil, så håper jeg at jeg får beskjed om det)

Sponsing/samarbeidsavtaler mellom et sponsorobjekt og en bedrift har flere lag med mulige målsetninger. Det kan selvfølgelig være å selge flere produkter ved eksponering av logo og merkevare, men ofte er det fordi en bedrift også ønsker å bygge omdømme, identifisere seg med objektet, kunne gjøre aktiviteter sammen for å forsterke et budskap. Det kan være å få ned sykefravær gjennom motivasjon og samhold, det kan være å tiltrekke seg potensielle nye ansatte, det kan være å bygge bedre kunderelasjoner til sine kunder, det kan være å synliggjøre sitt samfunnsengasjement og enda flere ting. Det er et hav å ta av som man kan gjøre i samarbeid med et sponsorobjekt- for å nå målsetninger med en fin balanse av et budskap som både er av emosjonelt og rasjonelt karakter. I tillegg har de mange kanaler å spille på; ulike sosiale medier, nyhetsbrev, annonser, aktiviteter, radioinnslag, synlighet på drakter, synlighet på arenaen etc.

Men tilbake til spørsmålet: Sponser man bloggere/influencere? Mitt syn på det; Nei, man sponser ikke bloggere/influencere. Man annonserer via kanalen til en blogger, og dette kan være via å betale plass i bloggen eller få blogger til å teste produkt for å komme med sin erfaring og anbefaling.

Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke noen av bedriftspartnerne til bloggere/influencere har hovedfous på kjerneverdier og omdømmebygging gjennom den type kanal. Det betyr ikke at bloggere/influencere har dårlige verdier, men jeg har ikke inntrykk av at de har et fokus på å fremheve dette i noen grad. De har et behov for å ytre sine meninger og erfaringer gjennom et eller flere temaer de er opptatt av. De er forretningsfolk som har klart å skaffe seg en stemme i sin målgruppe. De er en kanal for eksponering og med en indirekte mulighet for å selge flere produkter på lik linje med tv, print og annonsering på nett. Det er ikke et verktøy for å skape en emosjonell reaksjon for å bygge en god følelse eller aktivitet sammen med sponsorobjektet. Tror ikke eksempelvis Pepsi så på det som å sponse Beyoncé eller Messi eller noen av de andre superstjernene da de betalte dem for å være med i reklame for å få folk til å kjøpe mer Pepsi. Vel, jeg mener ikke at bloggere er superstjerner, men poenget er at de er gründere som har funnet sitt leveranseområde i markedet hvor de tjener penger på det de gjør som en ren kanal for annonsører med en plattform- bloggen sin.

Jeg har selv kjøpt produkter etter å ha hørt på podcast, fordi jeg var i den riktige målgruppen som lytter for akkurat den annonsøren. Det er vel fordi det er slik annonsering skal fungere? -Treffe den riktige målgruppe og selge produkter som et resultat? Jeg fikk ikke godfølelsen av at formidleren ble assosiert til produktet som ble promotert. Omdømmet økte ikke for bedriften fordi de hadde et samarbeid med den spesielle podcasten. De hadde et produkt som jeg var interessert i og brukte riktig reklamekanal for å nå meg som kunde. Vet at dette var et eksempel fra podcast og ikke blogging, men ser på det som to ganske like kanaler når det kommer til dette temaet.

Så kort oppsummert. Samarbeid med en blogger/influencer er annonsering med fokus på rent salg. I samarbeid og sponsing har man en fin balanse mellom det rasjonelle og det emosjonelle hvor sponsorobjektet er knutepunktet og verktøyet for å oppå ulike mål med kommunikasjon. Det er i alle fall min definisjon med konklusjon om at bloggere ikke blir sponset.

 

Christin(”,)

> Relaterte innlegg

Velger man strømselskaper som bruker penger på TV annonsering?

Siden jeg er litt selvoppnevnt «kommunikasjonsnerd» – synes jeg det er interessant å se hvordan bedrifter bruker TV som en profileringskanal, og reflekterer om hvordan det treffer meg som forbruker. En kveld slo Fjordkraft sin orange logo mot meg på TV skjermen, med et budskap om hvorfor jeg burde velge dem som strømleverandør. … «Vel, grunnleggende

Les mer

Hvor bærekraftig er et sponsorat

I tiden vi er inne i har det kommet masse markedsanalyser og meninger om hvor næringslivet er på vei. Hvordan de responderer på ulike budskap og hva som er i fokus. -Verdibasert samfunn og bærekraft er to ord som går igjen..  Man sier at bærekraftsmålene er det grønne gullet for nytt tiår. Men hvordan angripe

Les mer

Hvor mye koster det?

Hvilken effekt har det å sponse? Hvilken verdi får vi som bedrift av å gå inn i et samarbeid? Hvor mye har vi fått igjen ved å ha et samarbeid med et sponsorobjekt? Hvorfor skal vi sponse et spesielt objekt fremfor et annet?  Mange spørsmål rundt effekt og verdi når det kommer til hvorfor en

Les mer
Skroll til toppen