[vc_row][vc_column][vc_column_text]Hei! Jeg heter Christin Lillegrend og jobber som marked og prosjektansvarlig i Linkt as -som har sponsorat som kjernevirksomhet. Jeg er så heldig å jobbe med en bransje som er utrolig spennende. Det er ingen case som er lik, og det er fortsatt mye upløyd mark. Jeg planlegger å legge ut jevnlig litt om mine erfaringer og tanker om sponsorarbeid som et verktøy innen strategisk kommunikasjon. Jeg setter pris på innspill og gjerne linker til artikler- om noen kjenner til god faglitteratur innen temaet!
Jeg har jobbet med sponsormarkedet i 10 år. I denne perioden har det vært lite som har skjedd sammenliknet med eksempelvis sosiale medier som markedskanal.
Alle vet de må bruke sosiale medier- men ikke alle vet hvordan. Sponsing er det få som vet at de burde bruke, og enda færre som vet hvordan.
Min påstand er at bedrifter flest fortsatt ser på sponsing som almisse og ”støtte”., og at man grovt sett kan dele næringslivet inn i 5 kategorier;
- Bedrifter som er profesjonelle når det gjelder sponsing, som vet å bruke kanalen strategisk og måler effekten.
- Bedrifter som har en målsetning med sponsoratet, men begrenset med ressurser til å følge opp eller måler effekten
- Bedrifter som sponsor for å støtte lokalt engasjement uten spesiell målsetning
- Bedrifter som sponser på grunn av personlig interesse- færre og færre, men finnes fortsatt
- Bedrifter som mener at sponsing er tull- gir bort penger
Det er bare et fåtall som er på de to øverste nivåene. Hvorfor er det slik? Er det sånn at det kjente er fortsatt det beste- nemlig tradisjonell markedsføring?
De bedrifter som benytter seg av sponsing, har ofte en formening om at det er synonymt med synlighet. – Overordnet så er det også formålet å bli mer kjent og å få en positiv assosiasjon, men sponsing er så mye mer!
Undersøkelser hentet fra USA viser at de bedrifter som aktivt bruker sponsorater i sin kommunikasjonsstrategi både; ved å ha målrettet sponsorater, jobbe kontinuerlig med kanalen og måler effekt, har opptil 30% bedre utbytte enn bedrifter som ikke gjør det.
Vi som jobber med sponsorater opplever at mange bedrifter og sponsorobjekter med fordel kan bevisstgjøres på hvordan de kan kreativt og strategisk få et optimalt utbytte.
Sponsing er den nest største kommunikasjonskanal i Norge, og det er en grunn til det!
4,6 milliarder brukte norske bedrifter på sponsing i 2016. På verdensbasis 423 milliarder(2015) hvor USA er den største bidragsyteren.
Tenk hva en bedrift kan få tilgang til gjennom et enkeltstående sponsorat:
- Nettsider
- Sosiale medier
- Annonsering
- Aktiviteter gjennom året
- Nyhetsbrev
- Målgrupper
- Relasjonsutvikling til bedrifter
- Arenaen
- Assosiasjon og omdømmebyggende
- Innholdsmarkedføring
- Skape samhold i egen bedrift
- Skape aktiviteter i egen bedrift- hindre sykdom
Det er bare kreativiteten som setter en stopper. Likevel velger bedrifter ofte det tradisjonelle som kanskje koster like mye eller mer! -I tillegg til å ha en kortere tidsramme.
Sponsing er ingen lek med penger, som Hans Mathias Thjømøe professor i markedskommunikasjon, tidligere har sagt. Det er en strategisk kommunikasjonskanal! MEN du må bruke den på riktig måte, tenke langsiktig, sette av ressurser og ha god kommunikasjon med sponsorobjektet!
Altså kommunikasjon for å skape god kommunikasjon til bedriftens målgruppe. Enkelt og greit:)
Christin(«,)
Referanser:
http://www.mckinseyonmarketingandsales.com
www.sponsorinsight.no[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]