Hvor mye koster det?

Hvilken effekt har det å sponse? Hvilken verdi får vi som bedrift av å gå inn i et samarbeid? Hvor mye har vi fått igjen ved å ha et samarbeid med et sponsorobjekt? Hvorfor skal vi sponse et spesielt objekt fremfor et annet? 

Mange spørsmål rundt effekt og verdi når det kommer til hvorfor en bedrift skal sponse. Dette er spørsmål som sponsorobjekt får direkte av bedrifter og sine partnere. Samtidig som spørsmålene kan stilles internt i en bedrift hvor en markedsansvarlig må stå til ansvar for investeringen som er gjort i forbindelse med et sponsorat. Dette har vært et evig diskusjonstema både for næringslivet og for sponsorobjekt. 

Det finnes synlighetsmålinger i dag som viser eksponeringsverdi i henhold til antall ganger logo/budskap er vist gjennom eksterne medier etc. Det har til og med vært et forskningsarbeid(3Medie studien) på temaet om sponsing har verdi! Det resulterte i at Hans Mathias Thjømøe,  som den eneste nordmann gjennom tidene, har fått sin artikkel om sponsing publisert i internasjonale journaler, derav den prestisjetunge tidsskriften: Journal of Academy of Marketing Science(JAMS). Den artikkelen var et stort gjennombrudd for verdisetting av sponsing. Han skrev den sammen med Erik Olson(amerikaner) hvor de begge var tilknyttet BI på den tiden. Kort fortalt kom de frem til, etter en omfattende studie, at sponsing har stor verdi og er et undervurdert medium i sammenlikning med tradisjonelle markedsføringskanaler. Det fremkom også at en tilleggsverdi i et sponsorat er at mottakerne ikke ser på det som reklame, og derav blir ikke mentalt blokkert som «vanlig» reklame kan bli av seerne. Dog er denne studien noen år gammel, men det har pr i dag ikke kommet noen nyere studier som viser noen annet resultat.

Kortversjon av artikkelen finnes her:  https://www.magma.no/sponsing-forretning-eller-lek-med-penger

Likevel er dette bare en del av et sponsorat. Det er, som jeg har nevnt i tidligere blogg, så mye mer enn bare eksponering i et sponsorsamarbeid; omdømme/merkevareutvikling, mulighet for å skape merverdi for ansatte, direkte omsetningsøkning etc. etc. Hvordan skal det settes en pris på, og hvordan kan man regne hjem investeringen?

Jeg husker fra et tidligere samarbeid med et ganske stort sponsorobjekt; en reforhandling hvor selger av sponsorobjektet gikk ned til halv pris på sine leveranser i et og samme møte- bare for å få avtalen i havn. Uten å redusere leveranseinnholdet!!! Hvordan skal man da kunne forsvare priser som er satt, og forsvare verdien av sponsoratet og produktet sitt?

Det er ofte en usikkerhet fra begge parter om hva som er riktig pris, og hvordan dette skal kunne måles i verdi. Og som all annen markedsføring, vil man aldri kunne sette to streker under et svar. MEN likevel er det mulig å få en mer omfattende og riktig verdivurdering av et samarbeid man har. Vi i Linkt as, i samarbeid med solide aktører, har jobbet en god stund med en metode- et verktøy for å faktisk vise reelle verdier av HELE sponsoratet. Og DET er vi stolte av😌.

 Vi har vært en gruppe med forretningsutviklere, analytikere og forsker for å komme frem til et svar. Et svar som vi også har vært så heldig å kunne teste ut på store nasjonale merkevarer som har anerkjent metodene våre. Det er ganske stort! Vi har hatt våre første leveranser, og vi gleder oss til å kunne levere dette ut til enda flere- ut til markedet både for sponsorobjekter og for sponsorer😌

Så har du noen gang lurt på om riktig pris er satt, og hvilken verdi ditt sponsorsamarbeid faktisk er verd- ta kontakt! Vi vil med stor entusiasme fortelle deg mer om dette😌

Christin(«,)

Et bilde som inneholder person, kvinne, smilende, holder

Automatisk generert beskrivelse

> Relaterte innlegg

Hvor mye koster det?

Hvilken effekt har det å sponse? Hvilken verdi får vi som bedrift av å gå inn i et samarbeid? Hvor mye har vi fått igjen ved å ha et samarbeid med et sponsorobjekt? Hvorfor skal vi sponse et spesielt objekt fremfor et annet?  Mange spørsmål rundt effekt og verdi når det kommer til hvorfor en

Les mer

Et kinderegg av et sponsorat! – Eksponering, kompetanse og målgrupper

Siste tiden har jeg jobbet med et litt annerledes objekt innen breddeidrett- og det er studentidrett! I perioden har jeg reflektert over hvordan et slikt objekt kan være en god partner for næringslivet. De har de samme områdene for verdiskapning som andre objekter; ren eksponering, mulighet for merkevareutvikling, opplevelser og nye målgrupper etc. gjennom kanalen.  

Les mer

Den nye hverdagen – i sponsormarkedet

Nå har det gått snart et halvt år siden den største bomben(selvfølgelig i hele verden, men i denne bloggen har vi fokus på kommunikasjon gjennom et sponsorobjekt) i sponsormarkedets historie satte hele idretten, kulturlivet og festivaler ut av spill og lammet store deler av næringslivet. Alt ble stengt ned og alle arrangement avlyst. Barn og

Les mer
Rull til toppen