Et kinderegg av et sponsorat! – Eksponering, kompetanse og målgrupper

Siste tiden har jeg jobbet med et litt annerledes objekt innen breddeidrett- og det er studentidrett!

I perioden har jeg reflektert over hvordan et slikt objekt kan være en god partner for næringslivet. De har de samme områdene for verdiskapning som andre objekter; ren eksponering, mulighet for merkevareutvikling, opplevelser og nye målgrupper etc. gjennom kanalen.  

Men… i tillegg har studentidretten noen ekstra områder som kan øke verdien i et samarbeid – Noe som gjør dem spesielt interessante; For det første er studenter som oftest over 18 år. Det betyr at de er en solid kjøpegruppe av alle tjenester. Samtidig er de en fremtidig målgruppe som førstegangskjøpere av bil, hus, banklån, forsikring etc. 

Etter mitt skjønn så må jo det i seg selv være et særdeles spennende marked for konsumentbransjene!

Samtidig er det en del bedrifter som har fokus på å kapre de beste studentene etter endt studie. De bruker ofte skolene ved stand og invitasjoner etc. for å vise hvor attraktive de er som en fremtidig arbeidsplass. 

Ved å inngå et samarbeid, vise sitt samfunnsengasjement, la studentene bli kjent med bedriften over tid- vil jeg tro kan ha et fortrinn for å kapre de beste og mest aktive som står i startgropen på sin karriere.  Altså en spennende partner for bedriftsmarkedet!

En tredje mulighet utover de tradisjonelle områdene for verdiskapning, er å bruke kompetansen. Tenk hvor mye ressurser, kunnskap og energi som finnes i en slik idrettsorganisasjon!

Hva med å invitere studenter inn til mentor program? Da tenker jeg ikke på opplæring av studentene, men få ny inspirasjon inn i bedriftene. Nye ideer og tanker inn i det etablerte miljøet. Få dialog og innspill fra de som er morgendagens kjøpere, ledere og medarbeidere. De som er oppvokst i den digitale verden. De som er enda mer opptatt av bærekraft. De som har hatt tilgang på alt av kunnskap siden de kunne lese. 

Jeg synes dette kan oppsummeres på følgende måte; Gull verd!

Et sponsorat handler om et samarbeid med felles mål om å lykkes. Jeg tror et slik type sponsorat har stort potensial; hvor det finnes mye pågangsmot, godt samhold og kreativitet -som jeg gleder meg til å se fortsettelsen av!

Christin(«,)

Et bilde som inneholder kvinne, person, smilende, holder

Automatisk generert beskrivelse

> Relaterte innlegg

Velger man strømselskaper som bruker penger på TV annonsering?

Siden jeg er litt selvoppnevnt «kommunikasjonsnerd» – synes jeg det er interessant å se hvordan bedrifter bruker TV som en profileringskanal, og reflekterer om hvordan det treffer meg som forbruker. En kveld slo Fjordkraft sin orange logo mot meg på TV skjermen, med et budskap om hvorfor jeg burde velge dem som strømleverandør. … «Vel, grunnleggende

Les mer

Hvor bærekraftig er et sponsorat

I tiden vi er inne i har det kommet masse markedsanalyser og meninger om hvor næringslivet er på vei. Hvordan de responderer på ulike budskap og hva som er i fokus. -Verdibasert samfunn og bærekraft er to ord som går igjen..  Man sier at bærekraftsmålene er det grønne gullet for nytt tiår. Men hvordan angripe

Les mer

Hvor mye koster det?

Hvilken effekt har det å sponse? Hvilken verdi får vi som bedrift av å gå inn i et samarbeid? Hvor mye har vi fått igjen ved å ha et samarbeid med et sponsorobjekt? Hvorfor skal vi sponse et spesielt objekt fremfor et annet?  Mange spørsmål rundt effekt og verdi når det kommer til hvorfor en

Les mer
Skroll til toppen