Siden jeg er litt selvoppnevnt «kommunikasjonsnerd» – synes jeg det er interessant å se hvordan bedrifter bruker TV som en profileringskanal, og reflekterer om hvordan det treffer meg som forbruker. En kveld slo Fjordkraft sin orange logo mot meg på TV skjermen, med et budskap om hvorfor jeg burde velge dem som strømleverandør. …
«Vel, grunnleggende markedsføringsregler og psykologi, er jo at jo mer man ser en logo og mottar et budskap- jo sterkere preferanser og oftere liker man bedriften (veldig enkelt fortalt).»
Men, så slo det meg … Hvor mye penger bruker de store strømselskapene på markedsføring? Pengene får de jo gjennom inntjening fra strømkunder. – Og spesielt denne vinter, hvor folk har hatt problemer med å betale skyhøye strømregninger?
Det er klart man som selskap skal markedsføre seg, men det er også viktig å reflektere over hva som er riktig markedsmiks.
Har strømselskapene riktig balanse på priser og markedsføring nå som vi er i en strømkrise? For meg var det ingen god markedsføring for Fjordkraft- jeg assosierte med en gang til at de har altfor høye priser når de kjører TV reklame. De burde delt sitt overskudd med kunder istedenfor å bruke det på TV reklame..
Så, hva kunne Fjordkraft gjort annerledes? Vel, min mening er at de burde fordelt sine markedsmidler ut på aktiviteter og idrett for barn over hele landet i enda større grad enn det de gjør i dag! – Med et budskap som viser at de gir tilbake! De ville fortsatt syntes, de ville fortsatt fått ut budskapet sitt- i tillegg ville de ha fått sympati, skapt glede og bygget omdømmet sitt på en helt annen måte.
TV reklame har ikke samme langsiktig effekt som sponsing kan gi. Sponsing har en mulighet til påvirkning på et helt samfunn; bedre oppvekstvillkår gjennom barneaktiviteter, utvikle samfunn gjennom aktivering – rett og slett levevilkår for lokalsamfunn. Et lokalsamfunn som består av beslutningstakere, kunder, mulige nye kunder og fremtidige kunder gjennom barn, foreldre, besteforeldre og andre.
Sponsing har så mange flere lag i en markedsføringsstrategi- og burde være en mye større del i miksen til bedrifter generelt. Står valget mellom en kommersiell TV kanal og en arena som direkte kan påvirke hverdagen for flere tusen mennesker- ja HELE samfunnet om man utnytter potensialet.
Jeg vet hva jeg ville valgt!
Christin («,)